آشپز شما

آشپز شما

آشپز شما

آشپز شما

خواص کلم بروکلی


کلم بروکلی در درمان بیماری های سرطانی و دیابت و مشکلات پوستی تاثیر به سزایی دارد.

به گزارش گروه علمی پژوهشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران”ایسکانیوز”: بروکلی از خانواده کلم هاست و سرشار است از ویتامین های A و D.بروکلی در فصلهای خنک بهترین و بیشترین محصول می دهد .

قسمت خوراکی بروکلی “سر” نامیده می شود . سر اصلی در مرکز و بالای گیاه روئیده می شود .

وقتی سر اصلی برداشته و قطع شود , سرهای جانبی شروع به رشد کرده , ظاهر می شوند در بیشتر مناطق آمریکا در فصلهای بهار و پائیز دو بار محصول بدست می آید بروکلی از سبزیهایی است که بهترین فصل آن پاییز و زمستان است و منبع خوب ویتامین c و فیبر است.

ساقه بروکلی باید سفت بوده و سر آن بنفش یا سبز تیره باشد. غنچه های آن بایدبه صورت بسته باشد و گلهای آن زرد نشده باشد.

بروکلی را می توانید ۳ روز یا بیشتر در یخچال نگهداری کنید. قبل استفاده از بروکلی آن را خوب با آب بشویید و برگها و ساقه های سفت آن را جدا کنید و ساقه های نازک و گلهای کوچک آن را خرد کرده و استفاده کنید .فصل زمستان مناسبترین زمان برای کاشت مستقیم بذر این گیاه در زمین می باشد.

خواص کلم بروکلی:

خاصیت ضد سرطانی:

در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

به گفته دانشمندان ،اگر چه کلم بروکلی و گوجه فرنگی هردو دشمن سرطان هستند،اما اگر این دو سبزی با هم ترکیب شود وبه عنوان بخشی از رژیم غذایی با هم خورده شوند،در کاهش ابتلا به سرطان پروستات بسیار مؤثرند .

این محققان اظهار می کنند وقتی کلم بروکلی و گوجه فرنگی با هم خورده می شوند تأثیرات بیشتری دارند و شاید این به دلیل ترکیب فعال کننده های بیوشیمایی باشد که در هر دو سبزی وجود دارد و می توانند به روشهای مختلف اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

به گفته این دانشمندان مردان سالمندی که به سرطان پروستات مبتلا هستند ودر انتظار شیمی و اشعه درمانی هستند باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند.این دانشمندان به مردان توصیه می کنند که روزانه یک چهارم فنجان کلم بروکلی ودو پنجم فنجان گوجه فرنگی تازه مصرف کنند.

پزشکان می گویند: که سبزیهای برگدار(مانند بروکلی و کلم پیچ)به شکل طبیعی حاوی ماده شیمیایی سلفورافان است که از رشد و افزایش سلولهای سرطانی در سینه جلوگیری می کند.

محققان معتقدند که مواد موجود در کلم بروکلی بدون ایجاد اختلال د رساز و کار سلولهای طبیعی، سلولهای سرطانی را(در ۲ نوع سرطان تخم دان و لوزالمعده) از بین می برد.

خاصیت ضد سرطانی آن به دلیل وجود مقادیر فراوان ایندول،گلوکز زینولات ،بتا کاروتن وویتامین Cاست.کلم بروکلی یا گل کلم سبز از خانواده کلم و منبع بسیار خوبی از ویتامینCدر مواد غذایی می تواند از بروز سرطان های دستگاه گوارش،سرما خوردگی و بیماری های وابسته به آن پیشگیری کند.همچنین ویتامین Cدر جذب کلسیم و آهن نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

محققان در یافته اند که مواد موجود در کلم بروکلی و فلفل قرمز ،بدون ایجاد اختلالی در ساز و کار سلول های طبیعی ،سلول های سرطانی را در نوع سرطان تخمدان و لوزالمعده از بین می برد

در ضمن بروکلی شما را از سرطان سینه محافظت می کند:

برخی از سبزیها مانند بروکلی، حاوی ماده ضد سرطان سیبروکلی (broccoli ):است.

از بین بردن باکتری ها:

بر اساس نتایج پژوهشی در فرانسه، ماده ای در کلم بروکلی وجود دارد که باکتریهای معده را از بین می برد. دانشمندان می گویند که یکی از راههای خوب برایپیشگیری از ابتلا به بیماریهای معده و روده( به ویژه در کشورهای د رحال توسعه) خوردن کلم بروکلی است.

درمان دیابت:

مصرف کلم بروکلی در از بین بردن عوارض قلبی دیابت موثر است.

محققان اعلام کردند، تحقیقات نشان می دهد استفاده از کلم بروکلی، آسیب رگ های خونرسان قلب را که بر اثر دیابت ایجاد شده است ترمیم می کند..

کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب:

گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک ماده گوگردی می تواند پوست را از آسیب های اشعه فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.

دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در مجله “شرح مباحثات آکادمی ملی علوم” (Pnas) منتشر کرده اند، کشف کردند که جوانه ها و برگ های تازه کلم بروکلی می تواند تاحد قابل توجهی پوست را از صدمات تابش اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش خورشید یکی از دلایل محیطی ابتلا به سرطان پوست است.

به گفته این دانشمندان می توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد.

وجود ترکیب شیمیایی “سولفورافان” در برگ های جوان کلم بروکلی قرمزی و التهاب پوست که نشان دهنده آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش به سلولهای بافت پوست است را کاهش می دهد.

اکنون دانشمندان جان هاپکینز اظهار داشته اند که ماده سولفورافان سلولهای پوست را برای تولید آنزیم های محافظتی فعال می کند. این آنزیم ها از سلولها در مقابل آسیب های اشعه های مضر آفتاب محافظت می کنند.

در این آزمایش لایه نازکی از پوست بدن داوطلبان به قطر حدود یک سانتی متر تحت درمان با سولفورافان قرار گرفت و پس از آن اشعه فرابنفش به این لایه تابیده شد.

نتایج این آزمایش نشان داد که قرمزی و التهاب پوست بطور متوسط تا ۳۷ درصد کاهش یافت که این رقم در افراد مختلف بین ۸ تا ۷۸ درصد متغیر بود.

به گفته این محققان، این ترکیب شیمیایی حتی اگر سه روز قبل از معرض دربرابر تابش اشعه فرابنفش روی پوست مالیده شود، می تواند از آسیب های این اشعه مضر آفتاب محافظت کند.

درمان پوکی استخوان:

انواع سرطان، آلزایمر(فراموشی دوران پیری)، بیماریهای قلبی، آرتریت( التهاب مفاصل) پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می اندازد.

فیبر غذایی بالای موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

کلسیم موجود دربروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.

ولی چون شیر علاوه بر کلسیم، دارای ویتامینD نیز می باشد که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند، به عنوان منبع بهتری برای رفع پوکی استخوان مطرح می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد