X
تبلیغات
پیکوفایل
تاریخ : شنبه 4 آذر‌ماه سال 1391 | 12:46 ب.ظ | نویسنده : علی

خواص گریپ فروت و رژیم لاغری!

گریپ‌فروت، میوه‌ای توپر، خوش‌طعم و مغذی است که اگرچه در تمام طول سال در بازار وجود دارد ولی فصل آن از دی ماه تا اردیبهشت است. گریپ فروت رسیده ترش و شیرین و کمی‌ تلخ است، طعمی‌که در سال‌‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. آیا شما هم این طعم را امتحان کرده‌اید؟...
گریپ فروت منبع غنی ویتامین C و B1 می‌باشد. پوست گریپ‌فروت دارای مقدار زیادی پکتین است. مهم‌ترین ترکیبات شیمیایی گریپ‌فروت ناری گین، لیموئین، سسکی ترپین، آلدئید، ژرانیول و کادینین است.

ارزش تغذیه‌ای:
نصف گریپ‌فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده ویتامین Cرا در بردارد. همچنین 325 گرم پتاسیم، 25 میکروگرم فولات، 40 میلی‌گرم کلسیم و یک میلی‌گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتی میوه یاد شده سرشار از بتاکاروتن است که بدن، آن را به ویتامین A تبدیل می‌سازد.

یک فنجان حاوی گریپ‌فروت شیرین نشده
(بدون شکر) به مقدار 95 میلی‌گرم ویتامین C و بیش از 150 درصد مقدار مجاز خوراکی توصیه شده (R DA) دارد.
گریپ فروت سرشار از پکتین (الیاف گیاهی حل شدنی)‌ است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. گریپ‌فروت‌‌های سرخ وصورتی، سرشار از لیکوپن هستند. بررسی شش ساله دانشگاه‌‌هاروارد که توسط 48000 پزشک و سایر کارشناسان بهداشت صورت گرفت، حکایت از آن داشته است که مصرف هفته‌ای 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیکوپن، سبب کاهش 50 درصدی سرطان پروستات می‌شود.

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت، می‌توان از اسیدفنولیک نام برد که مانع تشکیل نیتروزامین، مواد سرطان‌زا، بالیموندیدترپن و مونوترپن می‌شود. ماده مذکور موجب تولید آنزیم‌‌هایی می‌شود که در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند بیوفلاونوییدها مواد دیگری هستند که از عملکرد هورمون‌‌هایی که باعث رشد غده (تومور) می‌شود، جلوگیری می‌کنند.
گروهی از مبتلایان به ورم مفصل رماتیسمی، لوپوس و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته‌اند که گویی مصرف هر روزه گریپ‌فروت نشانه‌‌های مرضی‌شان را تقلیل می‌دهد. تصور می‌رود که مواد شیمیایی این میوه مانع از ایجاد پروستاگلاندین‌‌ها که عامل اصلی ایجاد التهاب هستند، می‌گردد.

4 نکته گریپ‌فروتی:
1 : چون گریپ‌فروت دارای کالری کمی ‌است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. گریپ‌فروت کمتر از پرتقال قند دارد.
2 : گریپ‌فروت داروی خواب است. اگر می‌خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آن را قبل از رفتن به رخت‌خواب بخورید.
3 : گریپ‌فروت ضدسرماخوردگی است و تب را پایین می‌آورد. در هنگام سرماخوردگی و تب آب گریپ‌فروت بنوشید. برخی از خوردن گریپ‌فروت بدون شکر، به خاطر عصاره تلخ و ترش آن خوششان نمی‌آید اما اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم مخلوط کنیم، نوشابه‌ای به وجود می‌آید که نیاز به شیرین کردن ندارد.
4 : مهم‌ترین کاربرد گریپ‌فروت پیشگیری از بیماری قلبی است و گریپ‌فروت شفابخش قلب است زیرا کلسترول را پایین آورده و رگ‌‌ها را از وجود چربی‌‌ها و مواد رسوب کرده پاک می‌کند و پیشرفت تصلب شرایین را متوقف می‌سازد. تحقیقاتی که به‌تازگی روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده نشان داده است که مصرف دو عدد گریپ‌فروت در روز کلسترول خون را به‌طور متوسط 10درصد پایین می‌آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید است، بالا می‌برد.

چه کسانی مواظب باشند؟
گریپ‌فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد زیرا اثر آنها را چند برابر می‌کند. مثلا کسی که داروی فشار خون مصرف می‌کند اگر آن را با گریپ فروت بخورد اثر دارو زیادتر شده و شخص فشار خونش به شدت پایین می‌آید و خطرناک است. تحقیقات جدید دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد موادی که در آب گریپ‌فروت وجود دارند فعل و انفعالات شیمیایی خطرناکی با برخی از داروها ایجاد می‌کنند. از این‌رو نزدیک به ده سال است به افرادی که از داروهای خاصی نظیر فشار خون و یا ضد‌کلسترول استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود که از خوردن آب گریپ‌فروت پرهیز نمایند.
تحقیقات نشان می‌دهد که آب این میوه باعث ورود بیشتر این داروها به جریان خون در بدن می‌گردد و عوارض جانبی خطرناکی را در پی دارد. در گذشته عموما تصور می‌شد ماده‌ای که با داروها فعل و انفعالات شیمیایی انجام می‌دهد، فلاونویید است که موجب تلخی این میوه نیز می‌شود ولی براساس مطالعات جدید گروهی از مواد شیمیایی با نام فورانوکومارین‌‌ها در این میوه وجود دارند که موجب این فعل و انفعالات می‌شوند، این مواد مانع عملکرد صحیح یکی از آنزیم‌‌های روده با نام CYP3A شده و باعث جذب بیشتر داروها توسط بدن می‌شوند. در آزمایشاتی که در این زمینه انجام شد محققین این مواد را از آب گریپ‌فروت خارج و تاثیر آن را بر داروها بررسی کرده و دریافتند در این حالت، آب این میوه همانند آب پرتقال بر این داروها نیز بی‌تاثیر می‌باشد.

رژیم گریپ‌فروت: مفید یا غیرمفید؟!


رژیم گریپ‌فروت، از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین رژیم‌‌های لاغری است. این رژیم براساس اطلاعات خشک علمی‌نیست. درباره رژیم گریپ‌فروت حرف و حدیث بسیار است. این رژیم برای اولین بار در سال 1930مطرح شد. در این رژیم عنوان می‌شود که گریپ‌فروت حاوی آنزیم‌‌هایی است که چربی بدن را می‌سوزانند و وقتی در هر وعده غذایی، نصف گریپ‌فروت مصرف شود این آنزیم‌‌ها فعال می‌شوند البته نصف گریپ‌فروت در هر وعده غذایی باید با حجم کمی‌غذا مصرف شود. اینکه آیا واقعا گریپ‌فروت حاوی آنزیم‌‌هایی است که چربی بدن را می‌سوزانند. خیر. هیچ پایه علمی‌برای این ادعا وجود ندارد. گریپ فروت میوه خوبی است اما درست مثل میوه‌‌ها و سبزی‌‌های دیگر است و تفاوت خاصی ندارد.
اینکه آیا این رژیم موثر است باید بگوییم البته موثر است چون به این ترتیب، کالری مصرفی افراد کم می‌شود. هرچه کالری مصرفی کمتر شود و فعالیت بدنی بیشتر باشد، شما وزن از دست می‌دهید چه با گریپ‌فروت و چه بدون گریپ‌فروت.
اما چرا رژیم گریپ فروت عمری چنین طولانی دارد؟
اول اینکه این رژیم برای خیلی از افراد جادویی و سالم به نظر می‌رسد. شنیدن عبارت آنزیم‌‌های سوزاننده چربی کاملا جالب است. ضمنا گریپ‌فروت یک میوه است و مردم می‌دانند که یک میوه هیچ‌گاه مضر نیست.
دوم اینکه مردم براساس این رژیم غذایی وزن کم می‌کنند و فکر می‌کنند چون اسم این رژیم گریپ‌فروت است، پس حتما یک مورد خاص در گریپ‌فروت وجود دارد، در حالی که ممکن است بدون مصرف گریپ‌فروت و با کاهش کالری دریافتی به وزن ایده‌آل برسند.
از نگهداری تا مصرف
ترشی نشاط‌آور، پرآبی و کالری جزیی گریپ فروت توأم با خواص آن موجب شده است که گریپ فروت صورتی، به صبحانه‌ای مورد علاقه و یکی از مواد خاص تهیه سالاد تبدیل شود.
امکان دارد گریپ‌فروت از پیوند پرتقال و دارابی عمل آمده باشد. دارابی از مرکبات بسیار ترش، پُر دانه و پوست کلفت به حساب می‌آید اما پرورش دهنده‌‌های گریپ فروت، طعم و بافت آن را بهبود بخشیده‌اند. به طور تقریبی از یک صد سال پیش، رشد انواع بی‌هسته این میوه آغاز شده و نتیجه این عمل به تولید میوه‌ای آمیخته از تندی و شیرینی منجر گردیده است. از آن جایی که گریپ فروت تنها زمانی چیده می‌شود که به‌طور کامل رسیده باشد بنابراین نباید نگران باشید که کال آن به دست تان برسد. تحت برخی از شرایط رشد و نمو، پوست صورتی یا زرد میوه، بعد از رسیدن احتمالا سبز می‌شود اما به هیچ وجه از شیرینی‌اش کاسته نمی‌شود.
شیوه انتخاب گریپ فروت
سعی کنید گریپ فروت‌‌های گرد، صاف و سنگین را بردارید (چون آبدار هستند). گریپ فروت‌‌هایی که پوست‌شان زبر بوده، یا پفی و نرم هستند و یا یک طرف‌شان نوک تیز است، نامرغوب هستند. گریپ فروت‌‌های براق که دو طرف‌شان اندکی صاف باشد، مرغوب ترند. رنگ حنایی یا سایر کاستی‌‌های پوستی گریپ فروت بی اهمیت است و در کیفیت میوه تأثیر ندارد. امکان دارد در دمای اتاق بتوانید بوی خوش، دل‌نواز و ملایم میوه مورد نظر را تشخیص دهید ولی چنانچه میوه سرد باشد، رایحه مزبور به مشام نمی‌رسد.

روش نگهداری
گریپ فروت را می‌توان تا یک هفته در دمای اتاق نگه داشت و در صورتی که به جای سرد کردن، آن را گرم کنید، پُر آب تر می‌شود. چنانچه بخواهید میوه را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید، باید آن را در جامیوه‌ای بگذارید. در این صورت بین شش تا هشت هفته سالم می‌ماند. قبل از آب گرفتن یا خوردن، گریپ فروت را در دمای اتاق قرار دهید.

آماده‌سازی برای مصرف
گریپ فروت را اول بشویید، بعد ببرید. اگر گریپ فروت را با پوست تعارف می‌کنید، آن را از پهنا نصف کنید. قاشق مخصوص گریپ‌فروت را که سرش دندانه دندانه باشد، به کار گیرید تا تکه‌‌های میوه را در آورد به علاوه برای آماده ساختن میوه از کارد تیز پوست کنی یا کارد قوس دار مخصوص گریپ فروت استفاده کنید، به این ترتیب که آن را بین هر قسمت گوشت میوه و غشا «دیواره‌‌ها» فرو برید.
همچنین می‌توانید گریپ فروت را مثل پرتقال پوست بگیرید. برای این منظور از دستان خود استفاده کرده یا پوست میوه را با کارد تیزی در آورید، سپس تکه‌ای از پوست را از بالای میوه ببرید. آن‌گاه تکه‌‌ها را روبه پایین و دور میوه پوست بگیرید یا پوست را مثل پوست سیب به صورت مارپیچ در آورید. پس از آن قاچ‌‌ها را با دستانتان جدا کنید و در صورت لزوم غشاها را از هر قسمت بیرون آورید.

گریپ فروت سفید:
این نوع میوه به خاطر رنگ گوشت، نه پوستش که زرد رنگ است، «‌سفید» نام دارد (سایر اقسام گریپ فروت‌‌ها هم به سبب رنگ گوشت خود، « قرمز»‌، «صورتی» یا «‌یاقوتی»‌ نامیده می‌شوند). انواع گریپ فروت‌‌های سفید که تخم دارند، بیشتر برای تهیه عصاره استفاده می‌شوند.