آشپز شما

آشپز شما

آشپز شما

آشپز شما

خواص زیتون

زیتون درختچه‏ای است به ارتفاع تقریبی سه متر که اگر در شرایط مساعد پرورش یابد، ارتفاع آن به حدود دوازده متر و قطر تنه‏اش به سه متر می‏رسد. میوه درخت زیتون بیضوی شکل به رنگ سبز تیره و دارای هسته سخت است.
درخت زیتون دارای عمر طولانی است و گفته می‏شود که می‏تواند تا هزار سال عمر کند. منشأ درخت زیتون منطقه مدیترانه بوده است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. زیتون معمولاً در اوایل تابستان شروع به گل دادن می‏کند و میوه آن کم‏کم ظاهر می‏شود. در اواخر تابستان میوه آن به ثمر می‏رسد. در این هنگام زیتون سبز است و به تدریج بنفش، قهوه‏ای و سپس سیاه می‏شود، به طوری که در اواخر پاییز که موقع برداشت میوه است، رنگ آن به کلی تیره است.
زیتون رسیده در حدود سی درصد روغن دارد. این روغن مخلوطی از اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید پالمیتیک است. روغن زیتون مایعی است زلال به رنگ زرد روشن مایل به سبز یا زرد طلایی. زیتون حاوی سدیم، ویتامین‏های A و E و آهن است.
از نظر طب قدیم ایران، زیتون رسیده، گرم و قابض و روغن آن گرم و خشک است. بهترین نوع زیتون، میوه سبز رسیده آن است که در آب نمک پرورده شده باشد.
روغن زیتون به صورت خوراکی نرم‏کننده و صفرابر است، کرم‏کش است، از امراض قلبی و سرطان جلوگیری می‏کند، برای رفع سرفه‏های خشک مفید است، عامل ضد لخته شدن خون است و از رسوب کلسترول در رگ‏ها جلوگیری می‏کند. روغن زیتون به همراه آب لیمو دفع‏کننده سنگ کیسه صفرا است.
روغن زیتون به صورت موضعی خارش ناشی از گزیدگی حشرات را برطرف می‏کند، از ریزش موی سر جلوگیری می‏کند و درمان کننده بیماری نقرس است. روغن زیتون مهم‏ترین روغن برای پخت و پز به حساب می‏آید زیرا بر اثر حرارت خراب نمی‏شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد